Team Pro i Norge dag 2


Här kommer en kort rapport om vår andra dag här uppe i Nordnorge. Denna dag började med ett blåsigt väder och eftersom vi skulle averka runt 20 distans till vår första fiskespot idag så blev det en resa som tog sin lilla tid. När vi väl var framme så möttes vi av ett relativt trögt fiske och det var endast några mindre torskar som behagade att hugga på våra beten. Men vi nöter… Målet var ju naturligtvis som vanligt Hälleflundra och vi riktar näst intill alltid vårt fiske efter det. Förmiddagen går och fisket är fortfarande segt men efter lunch så börjar det bli lite bättre. Bättre torskar och havskatter kommer upp! Det är skönt när man känner att fisket vänder till det bättre och man får en ny energi av det. Nu är det bara Hälleflundran som saknas. Vi trollar ett grundområde nära en ögrupp när jag känner ett distinkt hugg i mitt spö. Jag fightar fisken stenhårt och efter en kort stund så visar sig en mindre Hälleflundra i ytan. Dagen är räddan! Flundra i båten! Micke får även en riktigt fin havskatt vilket också är riktigt kul. Nu när vi fått bra med fisk så bestämmer vi oss för att börja bege oss hemåt. Vi ska bara testa ett ställe till på hemvägen säger Micke. Och det var väl tur att han sa så. Vi trollar fram längs en brant i sakta mak. 1,78 knop för att vara exakt! Djupet pendlar mellan 18-20 meter och precis när man hunnit blivit så där riktigt less på fisket den här dagen och bara vill hem och vila… Så tar det tvärnit i mitt spö! Tyngden som följer är obeskrivlig och det känns i det närmaste som ett bottennapp. Men det är något som rör sig där nere… Ju närmre fisken kommer båten desto tyngre blir det. Detta kommer till att bli en kamp mellan mig och fisken som vi sökt efter så länge. Det spelar ingen roll hur hårt jag pressar med mitt kraftiga 50 lb spö! Det är fisken som bestämmer. Jag släpper lite på slirbromsen för att inte räta krokar eller belasta utrustningen för mycket. Fisken rusar mot botten men jag håller imot. Detta pågår under ett tag tills jag till slut känner hur fisken äntligen börjar tröttna och sakta börjar stiga mot ytan. Armarna värker, ryggslutet värker. Plötsligt så uppenbarar sig en otroligt majestätisk Hälleflundra i vattenytan. Vilken fisk…! När jag till slut säkrar flundran vid båtkanten är lyckan total och drömmen om att fånga en stor Hälleflundra gick då äntligen i uppfyllelse. Jag vill rikta ett stort tack till Sandbakken Fishing som stöttar Team Pro! Samt ett lika stort tack till alla mina fiskekompisar som är med mig här uppe! Visst är det min fisk men jag hade aldrig fått den utan er! /Freddan

Om TEAM PRO

Fiske är en livsstil !
Detta inlägg publicerades i Team Pro bloggen. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar